Köpvillkor

Leveransinformation

Leveranstiden varierar beroende på vilket smycke det gäller men räkna med ca 1 – 2 veckor för att vara säker, dock går det oftast att lösa fortare.  Beräknad leveranstid meddelas efter beställning. Maila eller ring gärna innan beställningen om du har frågor eller önskemål om särskild leveranstid så försöker vi tillgodose dem. När produkten skickats får du kvittot på mail och information om att smycket är på väg till dig. 

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angivna i kundvagnen och beror på valt betalningssätt. Fraktvillkor finns angivna i kundvagnen och beror på valt fraktsätt.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot smycket. Om avtalet gäller ett specialtillverkat smycke eller ett smycke som fått en tydlig personlig prägel gäller ingen ångerrätt.

Du har inte ångerrätt;
– Om det gäller ett specialtillverkad smycke eller ett smycke som fått en tydlig personlig prägel.

När du utnyttjat din ångerrätt:
– Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Garantier och service

Skulle smycket inte vara till belåtenhet vill vi att du hör av dig så löser vi det efter bästa förmåga. Vid normal användning skall smycket hålla och gör det av någon anledning inte det måste du höra av dig omgående så vi får åtgärda det.

Skulle smycket vara felaktigt, skadat på något sätt, låset inte fungerar eller om kedjan är för lång eller för kort ber vi dig att omgående kontakta oss. Om du upptäcker att varorna är transportskadade när du mottar dem skall du omedelbart anmäla detta till Postnord eller utlämningsstället. Kontakta oss vid eventuella frågor.

Integritet

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Läs mer här: Integritetspolicy

Appen ALTIsmycken

På Google play finns appen ALTIsmycken. När du köper ett ANDAS-smycke följer det med en QR-kod som du skannar med telefonens kamera. Det du gör är att använda kameran för att ta en bild av QR-koden som då låser upp ljudfiler i appen som hör till ANDAS-smycket.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad förutom i de fall då smycket är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. När du utnyttjat din ångerrätt skall du sända eller lämna tillbaka smycket till oss.

Återbetalningsskyldighet

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för smycket snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot smycket och meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka smycket. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Hittar du inget smycke du för tillfället vill ha får du istället ett tillgodopresentkort.

Mått och storlekar

När du som kund själv mäter och anger ringstorlek i din order är det du som är ansvarig om ringen inte passar. Självklart guidar vi dig så rätt det bara går men du har ansvaret själv för att mäta på ett rätt och riktigt sätt. Det är inte på något sätt ALTIs ansvar att ändra storleken om måttet inte är taget hos ALTI. Helt klart går det att lösa ändå i samråd och genom att du som kund ersätter frakt och arbetskostnad. Tips när du mäter själv är att ta en ring som passar och mät diametern, innermåttet från kant till kant rakt igenom ringen. Ska du beställa en bred ring så berätta om du mätt på en smal eller en bred ring. En bred ring behöver vara större eftersom den ”suger” fast. Annars kan man mäta hos en guldsmed och då med ett rakt ringmått – inte med kupad insida. Ange i vilken skala guldsmeden eller butikspersonalen mätt när du gör din beställning hos ALTI. Du kan om du önskar mäta ringstorlek hos ALTI för att få det mer säkert och helt rätt.

Varukorg
Rulla till toppen